آبان 06 1396 ۰دیدگاه

نگاه صادراتی در معدن و صنایع معدنی

یکی از تحولاتی که در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم،‌ رشد صادرات بخش معدن و صنایع معدنی است. این امر به ویژه طی دولت اول دکتر روحانی نمود عینی داشته آن هم در شرایطی که اقتصاد کشور در وضعیت رونق را تجربه نمی کرد.

بخش معدن و صنایع معدنی به طور متوسط طی سال های گذشته توانسته سهم ۱۶درصدی از ارزش کل صادرات و ۲۴درصدی از تجارت خارجی کشور را در اختیار گیرد در حالی که سهم حدود ۵تا۶درصدی از تولید ناخالص داخلی در اختیار دارد. این امر نشان از اهمیت و اثربخشی بخش معدن و صنایع وابسته بر ارزآوری،‌ درآمدزایی و اشتغال دارد.

آمارهای گمرک نشان می دهد صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی از ۷ میلیارد دلار عبور کرده در حالی که واردات طی سال قبل به ۳.۷ میلیارد دلار رسید. کاهش واردات کالاهای استراتژیک معدنی و صنایع معدنی نیز از جمله اتفاقاتی بود که طی سال های گذشته به ثمر نشست. زنجیره فولاد، جزو آن گروه از حوزه معدن و صنایع معدنی است که به طور مشخص می توان به آن اشاره کرد. در سال ۹۲ صادرات فولاد کشور به ۲۰۰هزار تن کاهش یافته بود اما در دولت یازدهم این روند معکوس شد و حالت صعودی به خود گرفت به طوری که در سال ۹۴ صادرات فولاد به بیش از ۴ میلیون و سال ۹۵ به بیش از ۶.۶ میلیون تن افزایش پیدا کرد.

واردات کالاهای معدنی و صنایع معدنی نیز در سال قبل به ۳.۷ میلیارد دلار رسید که از نظر وزنی و ارزشی،‌کاهش ۲۶ درصدی و ۱۷درصدی را پشت سرگذاشت. در این میان واردات فولاد نیز از نظر ارزش و تناژ با کاهش ۱۶تا ۱۷درصدی همراه شد.

در ۵ ماه ابتدای امسال هم برابر با نیمه نخست سال۹۵ ، صادرات معدنی و صنایع معدنی انجام شد. در این مدت ارزش صادرات به ۳.۶ میلیارد و ارزش واردات به ۱.۵ میلیارد دلار رسید. به عبارتی بخش صادراتی به اندازه دو برابر حوزه واردات عملکرد داشته است.

ارقام فوق مبین این نکته است که در سال های گذشته همزمان با رشد صادرات،‌ شاهد کاهش واردات نیز شده ایم. اکنون نیز باید این نکته را یادآور شد که با توجه به برنامه های دکتر شریعتمداری، تمرکز برصادرات، با قوت در ۴ سال پیش رو ادامه خواهد داشت.

یکی از اقداماتی که با جدیت دنبال می شود ایجاد همگرایی و یکپارچگی در تصمیم گیری های کلان حوزه معدن و صنایع معدنی است. تهیه نقشه راه،‌ از جمله اقداماتی است که در همین ماه های نخستین دولت دوازدهم با حمایت شخص وزیر محترم و مشارکت تشکل ها،‌ آغاز شده به طوری که فعالان این حوزه قادر باشند چشم اندازی رو به توسعه از فعالیت های خود داشته باشند. تعیین نرخ های عوارض،‌ تعرفه ها و … در این برنامه کلان جای می گیرند.

به واقع توسعه کسب و کار در این بخش از اقتصاد، با نگاه صادراتی به تولید، عملی می شود. موضوعی که مقدمات آن با نگاه تازه دولت دوازدهم،‌ جاری شده و در شرف اجرا است. این امر در نهایت، اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب را نیز محقق خواهد کرد.

منبع خبر : سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران