مهر 12 1396 ۰دیدگاه

ماشین‌آلات فرسوده؛ جان معدنکاران در خطر است

به گزارش ماین نیوز، در سال‌هایی که گذشت با توجه به تحریم‌های سنگینی که از غرب بر ایران تحمیل شد، واردات ماشین‌آلات به سختی انجام می‌شد و در برخی موارد ناممکن بود. با توجه به تحریم‌های وضع شده علیه کشور، ورود ماشین‌آلات معدنی با محدودیت فراوان انجام می‌شد؛ به طوری که در این سال‌ها واردات ماشین‌آلات کاترپیلار به ایران صفر بود اما در کنار آن واردات کوماتسو دیده می‌شد، البته این واردات بسیار محدود بود و در این میان موقعیت بازار واردات ماشین‌آلات چینی در ایران داغ شد.

در این شرایط، فرسودگی ماشین‌آلات سبب شد ناگزیر شویم ماشین‌آلات چینی را جایگزین ماشین‌های با کیفیت اروپایی کنیم که نه به درستی نیاز معدنکار را تامین می‌کند و نه از نظر جانی اطمینان محصولات اروپایی را دارد. از این‌رو باید درحال‌حاضر نخستین اقدام برای بخش معدن را همکاری با شرکت‌های ماشین‌آلات بزرگ دنیا قرار دهیم. شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای که در تحریم هم روابط خود را با ما قطع نکردند می‌توانند از بهترین گزینه‌ها برای همکاری باشند ولی در شرایطی که تحریم‌ها برداشته شد گزینه‌های بهتر را فراموش نکنیم.در واقع ایران باید برای جبران سال‌های تحریم و توسعه سریع بخش معدن، ماشین‌آلاتی با نشان‌های برتر را انتخاب کند. بدون شک بخش معدن با نوسازی ماشین‌آلات جان تازه‌ای به خود خواهد گرفت.

ژاپن و کره از گزینه‌های همیشگی ایران
ژاپن از کشورهایی است که در زمینه ماشین‌آلات معدنی خوب عمل کرده است و برای نمونه ماشین‌آلات کوماتسو و هیتاچی با توجه به کیفیت‌شان قابل خرید و اطمینان هستند. البته این امر با توجه به انتخاب‌های محدود کشور عنوان می‌شود، در غیر این صورت کاترپیلار را می‌توان یکی از نشان‌های مطرح و بسیار با کیفیت در زمینه ماشین‌آلات معدنی دانست. پس از آن نشان‌های دیگری از کشور آلمان نیز در این بخش مطرح هستند.شرکت‌های کره‌ای هم در زمینه ماشین‌آلات معدنی گام‌های خوب و بلندی برداشته‌اند به طوری که آینده روشنی را می‌توان برای آنها متصور شد. درحال‌حاضر ماشین‌آلات کره با ژاپن وارد رقابت شده است. پس از رفع کامل تحریم‌ها ارتباط ایران با کشورهای اروپایی بهتر از گذشته شده و می‌تواند بخشی از نیاز خود به ماشین‌آلات را از این طریق برطرف کند. پیش از رفع تحریم‌ها با توجه به ارتباط ایران با کشورهایی همچون کره که ارتباط خود را با ایران قطع نکردند، زمینه واردات ماشین‌آلات فراهم بود.

رفع تحریم‌ها چه آثاری بر ماشین‌آلات معدنی داشت؟
با حذف ارز مرجع برای واردات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی و الزامی که برای استفاده واردکنندگان این بخش از ارز آزاد وجود دارد، مشتریان این ماشین‌آلات با افزایش نرخ قابل توجهی روبه‌رو شدند که با توجه به نرخ بالای ماشین‌آلات، افزایش حدود ۱۵درصدی نرخ ارز برای واردات این ماشین‌آلات باعث بالا رفتن نرخ ریالی این دستگاه‌ها شد.البته با رفع تحریم‌ها این امر مثبت را باید در نظر بگیریم: موانعی که در طول سالیان بر سر راه فعالیت شرکت‌های بین‌المللی و خارجی در ایران به وجود آمده بودند، رفع شده‌اند یا به‌تدریج رفع می‌شوند. این موانع که بیشتر شامل تحریم‌های بانکی و حمل‌ونقل بود راه را برای حضور شرکت‌های خارجی در حوزه‌های مختلف ازجمله ماشین‌آلات راهسازی و معدنی در ایران بسته بود. در این شرایط مذاکرات با کشورهای پیشرفته گسترش یافت. درنتیجه چنین تحولی، به‌طور طبیعی تنوع عرضه انواع ماشین‌آلات راهسازی و معدنی از برندهای مختلف اروپایی و آسیای شرقی در ایران از نظر کیفیت محصول و شرایط پرداخت افزایش می‌یابد که باعث بالارفتن قدرت انتخاب مشتریان برای خرید محصولات می‌شود.

سیاست‌های حمایتی دولت برای ماشین‌آلات
در کنار توجه به آوردن محصولات مرغوب خارجی، حمایت داخلی را هم باید در نظر داشت تا در آینده، فناوری ساخت با کیفیت بالا را در کشور افزایش دهیم. سیاست حمایت از تولیدات داخلی در بخش ماشین‌آلات راهسازی و معدنی به شیوه‌های مختلف اجرا شده و از مهم‌ترین آنها تخفیف تعرفه گمرکی برای واردات ماشین‌آلاتی است که درصد مشخصی از آنها در داخل ایران تولید می‌شود.
این اقدام سبب می‌شود نرخ تمام شده ماشین‌آلات تولید داخل نسبت به نمونه مشابه خارجی آن کمتر باشد و درنتیجه توان رقابتی این دستگاه‌ها در بازار افزایش یابد.ایران که در سال اخیر شعار اقتصاد مقاومتی را سرلوحه قرار داده، حمایت‌هایش از تولید ماشین‌آلات راهسازی و معدنی در داخل کشور روبه افزایش است. همین امر سبب شده است بیشتر واردکنندگان ماشین‌آلات، موضوع تولید بخشی از این دستگاه‌ها در ایران را در مذاکرات با طرف خارجی موردنظر قرار دهند. این اقدامات سبب شده درحال‌حاضر بهبود شرایط به‌صورت آهسته و با شیبی کم انجام شود اما دستیابی به آثار مثبت اتفاق خواهد افتاد.

خبرهای خوب از راه می‌رسند
گشایش خط اعتباری ال‌سی از سوی بانک تجارت برای خریداری ماشین‌آلات پروژه کارخانه فولاد راور، از اخبار جدیدی است که از همکاری کشور برای بخش معدن خبر می‌دهد.با توجه به پیگیری‌های انجام شده، درباره موضوع ساخت پروژه کارخانه فولاد شهرستان راور، گشایش خط اعتباری ال‌سی برای خریداری ماشین‌آلات این کارخانه از سوی بانک تجارت انجام شده و درحال‌حاضر عملیات تولید این مجموعه ۹۸ درصد پیشرفت داشته و در حال اتمام است.حمل و نصب ماشین‌آلات این مجموعه حداکثر تا ۶ماه دیگر انجام خواهد شد و ابتدای سال آینده کارخانه فولاد شهرستان راور در فاز نخست با ظرفیت ۱۰۰هزار تن کار خود را شروع خواهد کرد. با اجرای فاز نخست کارخانه فولاد شهرستان راور، زمینه اشتغال برای ۲۰۰ نیروی تخصصی نیز فراهم خواهد شد.عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با فولادنیوز گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات معادن، مربوط به ماشین‌آلات است که بسیار کهنه و فرسوده شده است و در چند سال اخیر هم نوسازی در این زمینه اتفاق نیفتاده است.

درباره مشکلاتی هم که در معادن اتفاق افتاد این امر از عوامل تاثیرگذار بود.سهل‌آبادی در پاسخ به این پرسش که ایران در مدت تحریم‌ها همکاری با کره یا ژاپن داشته عنوان کرد: بخش دولتی اقدامات این چنینی نداشته اما بخش خصوصی اینچنین قدم‌هایی را برداشته است. با توجه به اینکه ماشین‌آلات معدنی این کشورها بسیار گران است و تسهیلاتی هم از طرف دولت به آن تعلق نگرفته، از طرف بخش دولتی اقدامی نشده و موارد انجام شده هم محدود است. رئیس‌خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اضافه کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها همچنان تصمیم قطعی و قرارداد جدی برای وارد کردن ماشین‌آلات از اروپا انجام نشده اما معاونت معدنی و تشکلات همچنان پیگیر این امر هستند.